Yhdeksänkymmentäluvun puolivälistä
alkaen minulla on ollut uskollisena kuljettimenani yksi ja sama
3-vaihteinen Helkaman ”peruspyörä”. En ole koskaan kaivannut
pyörältäni yhtään enempää, kuin mitä tämä kyseinen yksilö
on pystynyt tarjoamaan, ja näin ollen tuossa muutamia vuosia sitten
mieheni ehdottaessa minulle uuden pyörän hankintaa, tyrmäsin
ajatuksen täysin. Helkaman reppana on ollut niin huonolla
hoidollakin, ettei sille ole juuri muuta tehty kuin poljettu
menemään. Kaikki pesut ja huollot ja muut ovat jääneet vuosien
aikana olemattoman vähiksi, mutta siitä huolimatta Helkama Sweet Power on
porskuttanut moitteetta. Yksi puhjennut rengas siihen on vaihdettu ja
muistelisin, ettei vaihteisto tai ainakaan se vaihdevipu ole enää
alkuperäinen, polkimetkin on jossain vaiheessa ostettu uudet syystä,
josta minulla ei ole mitään muistikuvaa. Se on ollut erinomaisen
hyvä pyörä, jolla olen vaivatta polkenut sellaisia max 15km
matkoja yhdistelmää asvalttiteitä, kovapohjaisilla hiekkateitä ja
luonnonpohjaisia, helppokulkuisia metsäteitä.
Viime syksyisen tapaturman seurauksena
sivusidevaurion saanut oikea polveni kipeytyy edelleenkin vähänkin
pidemmistä kävelylenkeistä ja niinpä talven vaihtuessa kevääseen
aloitin Mestan kanssa jälleen pyörälenkit muutaman kerran viikossa kävelyjä korvaamaan.
Jossain vaiheessa kevättä päädyimme Helkamani kanssa ensimmäistä
kertaa metsäpoluillekin, kun mietin, että olisi mukava käydä
joskus pyöräilemässä muuallakin kuin aina niitä iänikuista
kahta samaa reittiä. Polkuajo yllätti minut hauskuudellaan ja toi
ajamiseen ihan erilaisen fiiliksen kuin teitä pitkin polkeminen.
Muutama ensimmäinen kerta oli tosin alamäkeen vähän pelonsekaisen
hauskaakin, kun ajamani polku oli täynnä juurakoita ja kiviä,
joista johtuen meno oli melkoisen rytisevää – ja ylämäkeen
samaa polkua pitikin sitten pyörää suuren osan matkasta taluttaa,
koska ne juurakot ja kivet. Tulin nopeasti huomanneeksi, ettei pientä
Helkamaani ollut oikein tehty tällaiseen rankempaan ajoon.
Parhaimmassa tapauksessa se tekisi maastoajosta vain jonkin verran
raskaampaa, vaikeampaa ja epämukavampaa, mutta pahimmassa
tapauksessa se hajoaisi kesken hurjastelun ja lentäisin päistikkaa
päin kiviä tai puita. Niinpä syntyi ajatus, että mitäs jos
hankkisin oikean maastopyörän, jotta voitaisiin tosissaan Mestan
kanssa laajentaa näitä pyöräilymaastoja ja vielä kokea se
miellyttäväksikin.
Tuumasta toimeen. Nykyistä
Helkama-pyörääni mukaillen ensimmäisenä ajatuksenani oli, että
ostaisin suomalaisen firman maasturinkin. Helkama-polkupyöristähän
edelleenkin suurin osa jopa valmistetaan Suomessa Hangon tehtaalla,
joten kyseessä ei ole ns. valesuomalaisuus (markkinoidaan kotimaisia
mielikuvia tuotteesta, joka onkin tehty jossain muualla), mikä on
nykypäivänä valitettavan yleistä. Selaillessani netistä
maastopyöränhankintaohjeita ja maastopyörämallistoja päädyin
kuitenkin siihen tulokseen, että ehkä tässä hankinnassa nyt
sittenkin katselisin muitakin valmistajia sillä silmällä.
Markettien halpispyörät kylläkin unohdin heti, mutta toisaalta en
ollut valmis laittamaan liikaakaan rahaa kiinni ostokseen, jonka
lopullisesta käyttömäärästä ja -tyylistä ei vielä ole
varmuutta, vain ajatus, että haluan enemmän kuin yleis-Helkamani
tarjoaa. Suosiotaan koko ajan nostavat läskipyörät rajautuivat
ostoslistani ulkopuolelle, koska hyvä (hyvyys on toki aina
suhteellista) läskipyörä maksaa vielä enemmän kuin hyvä
tavallinen, etujousitettu maastopyörä, ja toisaalta halusin kyllä
myös ketterämmän pyörän kuin mitä ”fättis” on.
Vaikka netistä tosiaan löytyy
osto-oppaita moneen lähtöön, halusin niiden lisäksi saada
henkilökohtaistakin palvelua (ja maksaa siitä) ja siten tehdä
ostokseni polkupyöriin erikoistuneesta kivijalkaliikkeestä
piittaamatta siitä, että netistä tilaamalla voisikin saada
halvemmalla. Ehdottomasti halusin myös päästä kokeilemaan pyörää
ennakkoon enkä ostaa sikaa säkissä. Koska minulla ei ollut mitään
must have-pyörämerkkiä, vaan olin kaikelle avoin, tein päätöksen,
että ostan pyörän liikkeestä, josta saan parasta palvelua – ja
josta toki sen lisäksi myös löytyy se minulle sopiva maasturi.
Laitoinkin huhtikuun lopulla liikkeeseen nro1, jonka valitsin sen
perustella, että heiltä on mahdollista myös vuokrata erilaisia
polkupyöriä (ajatuksenani oli, että voisin autokyyditä pyörän kotiin ja testailla Mestan kanssa näissä meidän omissa maastoissa), seuraavanlaisen
Facebook-viestin: ”Heips! Olen suunnitellut uuden, paremmin
maastopyöräilyyn sopivan kulkupelin hankintaa, mutta onko niin,
että niissä on kaikissa vain käsijarrut? Pyöräilen koiran kanssa
ja metsässä se juoksee vapaana edellä, mutta tiellä mennessä
pidän remmiä oikeassa kädessä ja välillä vain vasen käsi on
pyöränsarvessa, jolloin jalkajarru on paljon helpompi ja
turvallisempi käyttää. Tyssääköhän minulla nyt pyöränhankinta
tähän jarruasiaan?” Tämä viestissä mainitsemani asia tosiaan
huoletti minua, koska koko ikäni olen jalkajarrullisella pyörällä
ajanut ja se yksi kerta, kun vuosia vuosia sitten jouduin pakon
edestä koiran kanssa tekemään muutaman pyörälenkin ainoastaan
käsijarrullisella pyörällä, on jäänyt mieleen huonona
kokemuksena.
Odotin inspiroivaa viestiä, jossa
ongelmani ratkaistaisiin, mutta vastauksessa vain todettiin
maastopyörissä ja ylipäätään ketjuvaihteisissa pyörissä aina
olevan vain käsijarrut, ja napavaihteisissa (3 tai 7 vaihdetta),
yleensä ns. city-pyörissä, olevan myös jalkajarru. Siinä se, ei
mitään muuta. Vähän jäi hölmistynyt ja tyhjä olo. Kiitin
vastauksesta ja totesin, että varmaan täytyy sitten tyytyä
nykyiseen pyörääni. Tämän jälkeen laitoin saman pohdintani
liikkeeseen nro2, Facebookin kautta sinnekin. Ilokseni tässä
liikkeessä paneuduttiin asiaan hieman enemmän, ja sen lisäksi,
että todettiin maastopyörissä tosiaan olevan vain käsijarrut,
myös kerrottiin, että käsijarrut ovat muuttuneet paljon aikojen
saatossa eikä niitä kannata verrata kymmenen tai kahdenkymmenen
vuoden taakse, ja että ne ovat tutkitusti turvallisemmat ja
tehokkaammat käyttää kuin jalkajarrut. Ehdotettiin myös, olisiko
siitä apua, jos taka- ja etujarrukahvojen paikkoja vaihdettaisiin
keskenään, jolloin takajarru olisi vasemman käden käytettävissä.
Lisäksi kyseltiin, olisiko mahdollista kiinnittää koira jotenkin
muutoin kuin pitää remmiä kädessä, jolloin käteni olisivat
vapaina ja jarrutilanne ratkeaisi sillä. Lopuksi minut toivotettiin
tervetulleeksi myymälään juttelemaan asiasta lisää, sillä en
kuulemma ole ainoa, jota siirtyminen käsijarruihin on huolettanut,
mutta aina on päästy ratkaisuun.
Yhtenä päivänä sitten tupsahdin
sisään kyseiseen liikkeeseen, kerroin myyjälle (joka oli eri kuin
Facebookissa viesteihini vastannut) ongelmani ja sain vielä
Facebook-vastauksiakin yksityiskohtaisemman selvityksen nykyaikaisten
käsijarrujen helppokäyttöisyydestä ja turvallisuudesta varsinkin
maastopyöräilyssä, ehdotettiin myös sitä jarrukahvojen siirtoa
päikseen yhdellä kädellä jarruttamista varten, jos takajarrua
olisi mukavampi käyttää siinä. Näiden selostusten jälkeen myyjä
arvioi pituuteni (meni muuten puolensentin tarkkuudella oikein),
valitsi minulle yhden maastopyörän jarruttelutestiin, kantoi pyörän
pihalle, antoi ohjeet jarrujen ja vaihteiden käyttöön (korostaen,
että yksikin sormi riittää jarruttamiseen ja muut voivat pitää
sarvesta kiinni), sääti istuimen sopivalle korkeudelle ja käski
ajella parin korttelin ympäri. Olin todella skeptinen ja täysin
varma siitä, että palaan liikkeeseen todeten, ettei tule mitään,
hyvästit, mutta sen sijaan sainkin todeta pyöräliikkeen
henkilökunnan olleen täysin oikeassa. Jarrut olivat juuri niin
kevyet käyttää, kuin he olivat kertoneetkin, tehokkaat (huomasin,
ettei kannata painaa jarrukahvaa pohjaan asti, ellei halua
äkkipysähdystä) ja kätevät. Testasin yhdellä kädellä ajaessa
jarruttamistakin eikä siinäkään ongelmia ollut ainakaan ilman
koiraa. Palasin liikkeeseen tyytyväisenä ja kerroin jarruongelman
olevan selätetty, joten voisin siis todellakin ostaa maasturin.
Myyjä esitteli toiveisiini ja budjettiini sopivia pyöriä
kertoillen eri mallien eroista niin, että minäkin ymmärsin, mistä
puhutaan. Sanoin miettiväni vielä sitä, minkä pyörän ostaisin,
ja palaisin asiaan.
Viikon verran vertailin netissä pyöriä
ja luin lisää mielipiteitä maastopyörän hankinnasta. Huomasin,
että kysymyksissä ja vastauksissa oli suurta samankaltaisuutta
koirarotukyselyjen ja vastauksien kanssa. Esim. tyyppi x on ostamassa
ensimmäistä maastopyöräänsä työmatka-ajoon teillä ja helppoon
maastoiluun, kertoo miettineensä merkkien y ja z malleja i ja u,
sekä mainitsee etsivänsä hieman edullisempaa pyörää, kun ei ole
varma, minkä verran maastopyöräilyä kuitenkaan loppuviimein toteutuu. No miten
himofillaristit vastaavat? Tietenkin kehoitetaan unohtamaan mallit
i ja u, koska niistä ei ole tosikäyttöön ja melkein pitäisi olla
kyllä täysjoustopyöräkin (eli iskunvaimentimet edessä ja
takana), jos kuitenkin haluaa vähän rankempaan maastoon, ja sitten
ehdotetaan reilusti yli budjetin olevia pyöriä ”koska halvemmilla
ei tee mitään”. Tai tyyppi q on ostamassa ensimmäistä koiraansa
lenkkikaveriksi ja vähän kokeillaan ehkä harrastuksia a ja o, ja
hän on miettinyt rotuja t ja h. No mitä koiraväki vastaa? Tietenkin kehoitetaan unohtamaan rodut t ja h, jos haluaa harrastaa,
kun ei niiden kanssa pärjää huipulla, ja sitten ehdotetaan tilalle
rotuja m ja n, että niillä riittää potentiaalia vaikka mihin. Eikä ole kumpaakaan esimerkkiä yksi eikä kaksi kertaa, kun näitä on saanut lukea, ihan vakiokaava tuntuu olevan ohittaa kysyjän toiveet ja vastata omista lähtökohdista tai suureellisista mielikuvista käsin. Paras löytämäni pyöränhankintaohje kuuluikin lyhykäisyydessään
näin: ”Jos se on huono ajaa, se on huono pyörä, älä osta sitä,
vaikka muut miten kehuisivat. Jos se on hyvä ajaa, se on hyvä
pyörä, osta se, vaikka muut miten haukkuisivat.”
Liike, jossa Facebook-viestinvaihdon
jälkeen kävin paikanpäälläkin asioimassa, edustaa maastopyörissä
lähinnä Trek-merkkiä. En löytänyt ympäri nettiä olevista
erilaisista maastopyöränhankintakyselyistä montaakaan Trekin
suosittelua, mutta jostain luin, että Trekin yleisyyden vuoksi osa
pyöräharrastajista hieman sorsii sitä. Tiedä häntä, mutta
minusta Trek tuntui luotettavalta merkiltä nettisivuilta löytyvien
tietojen (mm. pitkät takuut), kisakäyttöön satsaamisen ja
juurikin sen yleisyyden, myös pidempään harrastaneilla, vuoksi.
Pyörittelin mielessäni Trekin edullisimman maastopyörämalliston
kalleimman pyörän ja seuraavaksi kalliimman malliston halvimman
pyörän välillä entten tentten laskien ja ihan
faktavertailujakin tehden. Nettifoorumeiden keskusteluiden ja joidenkin
artikkeleiden yleiseltä tuntuva linjaus, ettei alle tonnin
maastopyörää kannata ostaa, sai minut silti hetken aikaa
miettimään, pitäisikö sittenkin laittaa muutama satanen lisää
ja ostaa kalliimpi pyörä kuin olin ajatellut. Päätin kuitenkin
tässä asiassa luottaa myyjään, jolla pyöriä katsellessamme
olisi ollut mahdollisuus tarjota minulle niitä vähän kalliimpiakin
pyöriä, koska määrittelin budjetiksini tonnin, mieluiten vähän
vähemmän. Silti myyjä eniten suositteli minulle sitä halvimman
malliston kalleinta pyörää, vaikka vielä kysyin, että onko nämä
halvemmat nyt sitten ihan paskoja, ”kun kaikki sanoo niin”, eikä
myyjä edes tässäkään vaiheessa todennut, että no tosiaan, kyllähän
se kannattaa se tonnin pyörä ostaa, jos hyvän haluat. Niinpä siis
alustavasti päädyin Trek Marlin seiskaan.
Laittelin jälleen face-viestiä
tiedustellen, olisiko mahdollista tehdä jokin 15-20 minuutin
testiajo tuolla miettimäni mallisella pyörällä, jotta pääsisin
vähän käsitykseen ajotuntumasta, että sopisiko ko pyörä minulle
ja viihtyisinkö sen satulassa. Saatuani myöntävän vastauksen,
taas päivänä eräänä astelin paikalle asiani kertoen. Minulle katseltiin sopivan kokoinen Marlin seiska (pituuteni arvioitiin jälleen oikein puolen sentin tarkkuudella) ja ulos päästyämme sain viime kertaista vielä tarkemman perehdytyksen vaihteisiin sekä vinkin maastoisista paikoista
pyörän testaamiseen kehoituksen kokeile rauhassa-kera. Ajelin pyörällä läpi kaikista mahdollisista eteen tulevista nurmialueista, kummuista, kivetyksistä, poluista, röykyistä, juurakoista jne. Hymyilytti - ja tämän kerroin koeajolta palattuanikin, kun minulta kysyttiin, että miltäs se pyörä tuntui. Kuten aiemmin mainitsin, olin päättänyt ostaa pyörän liikkeestä, josta saan parasta palvelua. Ensimmäinen yhteydenottoni saanut liike ei tosiaan päässyt jatkoon, mutta jo heti tässä seuraavassa asiakaspalvelu oli niin hyvällä tasolla, etten kokenut enää tarpeelliseksi testata muitakin alueen pyöräliikkeitä. En siis ole täysin varma, sainko nyt parasta tarjolla olevaa palvelua vai olisiko joku taho kenties pystynyt vielä laittamaan paremmaksikin, mutta niin hyvää palvelua sain ja löysin mieluisen pyörän, että kaupat tuli. Marlin seiskan värivaihtoehdot olivat harmaa, punainen ja oranssi, valitsin näkyvimmän eli oranssin, jonka myötä nimesin tämän uuden kulkupelini Porkkanaksi. En ollut varautunut saamaan pyörää, joka toki oli täysin valmiiksi koottuna, heti mukaani, mutta myyjä vakuutti, että se mahtuu autooni ja oikeassa oli - eturengas irtosi näppärästi pikakiinnikkeestään (ja minulle näytettiin kädestä pitäen, miten se laitetaan takaisin paikoilleen) ja niin Porkkanana sujahti sisälle autoon.
Ostopäivän Porkkana sai levätä, mutta heti seuraavana päivä jo lähdimme Mestan kanssa testiajolle. Oltiin molemmat ihan että jes, tää on mahtista! Ja onhan se aika herkullinenkin tuo meidän uusi Porkkana.
Ostopäivän Porkkana sai levätä, mutta heti seuraavana päivä jo lähdimme Mestan kanssa testiajolle. Oltiin molemmat ihan että jes, tää on mahtista! Ja onhan se aika herkullinenkin tuo meidän uusi Porkkana.
Onnea uudesta pyörästä! Turvallisia kilometrejä! :)
VastaaPoistaKiitos! Muutaman kerran olen jo kumossa ollut omaa tohelointiani, mutta onneksi niistä on seurannut vain henkisiä naarmuja. :D
PoistaLeveärenkainen on niin paljon parempi kuin tavan rengas, talvisin auraamattomalla tielläkin rullaa niin kevyesti. Ostin itse Feltin, kun pääsin sitä koeajamaan ja myin vanhan, vuoden käytössä olleen pois. Seisontatuki pitäisi vielä hankkia, pääasiassa työmatkapyöräilyyn, mutta jos sitä innostuisi kohottamaan omaa kuntoa kunnon fillarin myötä.
VastaaPoistaJa niillä selviää myös upottavassa hiekassa ja suossakin eteenpäin ainakin jonkun matkaa, testattu vähän niin kuin vahingossa tuo suo-osuus... Tekninen maastoajo (hankala maasto, jossa pitää "koko ajan säätää") on kyllä tehokasta treeniä koko kropalle!
PoistaOnpas hienon näköinen tuo uusi pyörä, vitsi olen kateellinen. Mulla meni juuri pyörästä vanteet aivan sikin sokin ja mietin pitäisikö ostaa vaan samalla uusi pyörä vai käyttää polkupyörän korjauksessa jossain. Mitä hintaluokkaa tuollainen pyörä suunnilleen on?
VastaaPoistaTää oli (muistaakseni) 600e päälle jonkun verran sisältäen seisontatuen ja juomapullotelineen. Siihen lystiin nähden, mitä se on tuottanut, niin halvalla pääsin. :)
Poista